• Dé Specialist in Geurverspreiding en Geurmarketing
  • Oplossing op maat voor in elke situatie
  • Neem snel vrijblijvend contact met ons op

Geurmarketing Voorbeelden - 5 Bekende Voorbeelden van Geurmarketing

Geurmarketing voorbeelden - bekende voorbeelden van geurmarketing

Zijn er Voorbeelden van Geurmarketing?

Voorbeelden van geurmarketing zijn op heel veel plekken te vinden, de meeste zonder dat je er ooit bewust bij na hebt gedacht. Na het lezen van deze blog post zal het in de toekomst misschien wel eens voorkomen dat je plots geurmarketing tegen het lijf loopt. 

5 (hele) bekende geurmarketing voorbeelden

Geurmarketing is een stuk populairder je denkt. Overal ter wereld zijn er vele voorbeelden van bedrijven die hier op een succesvolle manier gebruik van maken. Veel leesplezier! 

 

1. De Apple Mac-geur

We beginnen met een mysterieus gevalletje. Apple-producten ruiken heerlijk nieuw als ze net uit de doos komen. Dit is vergelijkbaar met de geur van een spiksplinternieuwe auto bij de dealer. Die geur lijkt een combinatie van de hoogwaardige materialen van het product, de inkt en het karton van de doos. Samen maakt dit een unieke ervaring om een nieuwe MacBook of een iPhone uit te pakken.

Gek genoeg had de iPhone onlangs dezelfde geur als een MacBook of iPad, terwijl de iPhone van plastic materiaal gemaakt is en de MacBook en iPad gemaakt zijn van aluminium. Het lijkt dus alsof daar stiekem een kunstmatig luchtje aan is toegevoegd. Apple zal dit natuurlijk nooit toegeven, maar er zijn geruchten dat een ex-medewerker hierover uit de school is geklapt tegenover een journalist. Het lijkt dus dat Apple kunstmatig geur aan de verpakking toevoegt, zodat alle klanten iedere keer het bekende luxe Apple-gevoel krijgen. Hier wordt duidelijk gebruik gemaakt van de vuistregel: geur is herkenning en dus klantenbinding.

Voorbeelden van geurmarketing - rozengeur in geurmarketing

2. De geur van Holiday Inn

Als je ver van huis bent en in een hotel slaapt, is er niets fijner dan binnenkomen met een heerlijke geur. Holiday Inn zet daarvoor geurbeleving in om bezoekers zich welkom te laten voelen. Ze verspreiden een rozengeur die je vaak ruikt bij trouwerijen en daarnaast verspreidt de hotelketen ook de geur van leer in ruimtes voor business-meetings. De geur van leer geeft namelijk een gevoel van warmte en luxe. Samen met de juiste muziek zorgt het hotel ervoor dat gasten graag plaatsnemen in de lobby of in de bar van het hotel en zich meer op hun gemak voelen, of om samen een productieve vergadering te houden natuurlijk.

Holiday Inn maakt dus op een hele slimme manier gebruik van geurmarketing. Verschillende aroma's, perfect passend bij de ruimte waarin deze wordt verspreidt.

3. M&M’s ruiken eigenlijk naar niets

Ben jij wel eens in de M&M's World Store in Londen geweest? Deze store ruikt naar heerlijke chocolade. Dit lijkt logisch met al die chocolade in de winkel, maar dat is het niet. Alle M&M’s zijn namelijk compleet voorverpakt in luchtdichte verpakkingen. Het is het luchtsysteem in de winkel dat een lekkere chocoladegeur verspreidt! Zij maken gebruik van geurmachines in het ventilatiesysteem. Hierdoor krijgen klanten zin in chocolade en dat zorgt ervoor dat ze zakken vol met M&M’s mee naar huis nemen. Als zij de verpakking thuis openen staan ze door dat heerlijke chocolade-aroma in gedachte toch weer even terug in de World Store.

Geurmarketing Voorbeeld, versgebakken broodjes aroma

4. Versgebakken brood in de supermarkt

De geur van versgebakken brood. Wie krijgt daar geen trek van? Het doet je denken aan een geur van vroeger. Welke supermarkt je tegenwoordig ook binnenloopt: er hangt een geur van versgebakken broodjes. En daar zit een hele goede reden achter. Het hongergevoel zorgt ervoor dat wij een stuk meer uitgeven.

De meeste broden worden in grote bakkerijen gebakken, en niet in de supermarkt. Vervolgens komen deze in de supermarkt en worden ze nog even afgebakken, zodat de geur zich helemaal door de supermarkt verspreidt. Let maar eens op, deze geur is vaak bij de ingang het sterkst. Het effect is dat je toch nog even wat lekkers (bij de bakkersafdeling) haalt, ook al staat het niet op het boodschappenlijstje.

Voorbeeld van geurmarketing - verse koffiebonen aroma

5. Dunkin’ Donuts combineert geur met radiocommercial

Dunkin’ Donuts had een radiocampagne in de openbare bussen in Korea, maar wel een hele speciale. Geurmachines die waren ingebouwd in de bus herkende het geluid van de commercial, en lieten de geur van verse koffie los op de buspassagiers, precies op het moment dat de zwoele radiostem van Dunkin’ Donuts vertelde dat er vlak naast hun bushalte een Dunkin’ Donuts gevestigd was waar ze zo’n heerlijke koffie konden krijgen. Probeer daarop maar eens nee te zeggen. Dat lukte dus niemand. Het gevolg is een zeer effectieve marketingcampagne die 16% meer bezoekers trok naar de vestigingen op de busroutes en 29% groei in koffieverkopen in die vestigingen tot resultaat had.

Meer weten over geurmarketing?

Altijd leuk om wat nieuws bij te leren, we hopen dat dit met deze voorbeelden van geurmarketing ook het geval was. Wil je meer lezen over geurmarketing? Klik hier. 

Wat kan geurmarketing voor jou betekenen?

Waarschijnlijk heel veel....Laten we dat samen eens uitzoeken!

KLIK HIER OM EEN PERSOONLIJK ADVIES TE ONTVANGEN

 

Laat een reactie achter